Jaarverslag Oma gaat op Stap: Uit of thuis?

We blikken terug op een jaar van Oma gaat op Stap. Weet u nog, ons maatjesproject dat niet bedacht is voor krasse knarren, maar voor ouderen met geen of een klein sociaal netwerk om voor alledaagse dingen of een uitje er samen op uit te gaan.

Het belang van het maatje van Oma

Na twee coronajaren kan het gelukkig weer: bij Oma langs, of met elkaar even eruit voor een ommetje, een kop koffie of een doktersbezoek. Nu we ons zevende projectjaar ingaan merken we ook wat het betekent voor de vrijwilliger om een vertrouwensrelatie op te bouwen met een Oma (of Opa natuurlijk). En signaleren we hoe veel er gevraagd wordt van een zelfstandig wonende oudere en hoe ingewikkeld en moeilijk het soms is.

Dat de overheid in Nederland de oudere zo lang mogelijk zelfstandig wil laten wonen. Maar dat de zorg en thuiszorg hierin soms te kort schiet. En mantelzorg afwezig is of ver weg.

Dat zelfs als je als oudere niet meer in dat grote huis wilt wonen er ook nauwelijks seniorenwoningen beschikbaar zijn.

En dat je zelf ook angst en schrikbeelden hebt van verpleeghuizen en zorginstellingen. Lees de krantenberichten er maar op na. En dat je daarom ook niet snel aan de bel trekt als er wat is, of als je eerlijk gezegd het allemaal niet meer kan bolwerken..

In dat complexe dilemma en in die dagelijkse praktijk van ploeteren en gewoon maar doorgaan, bevinden de Oma's en Opa's zich in onze doelgroep. En daarin zijn onze vrijwilligers van grote waarde door allereerst, zonder oordelen of belang, gewoon maar te luisteren. Door jarenlang langs te komen en samen kleine uitstapjes te maken, ontstaat er een vertrouwensrelatie tussen de Oma en de vrijwilliger. Dilemma's en vragen en praktische zaken kunnen worden voorgelegd aan de vrijwilliger.

Bovenstaande en vele andere inkijkjes en miniatuurtjes in het project en het afgelopen jaar kunt u hier teruglezen in het uitgebreide en kleurrijke Jaarverslag Oma gaat op Stap 2022-2023.

Als u dit leest en denkt: nou ik wil wel vrijwilliger worden, meldt u zich dan aan via de website www.omagaatopstap.nl of stuurt u een berichtje naar pvankalmthout[at]debakkerijleiden[dot]nl.